כתבה בבלוג

גן שבילי ילדות

גן ברוח מונטסורי- הרצליה

יונ 15. 2014 | מאת גננת הגן

"כל ילד שהוא עצמאי ואיננו תלוי באחר, היכול לשרוך את נעליו, להתלבש ולהתפשט בעצמו, משקף בשמחתו ובתחושת ההישג שלו, את בבואתו של הכבוד האנושי הנובע מתחושה של עצמאות"

                                                                                                                                     (מריה מונטסורי).

 

בשנת 1907 רופאה איטלקייה צעירה, בשם מריה מונטסורי, פתחה גן ילדים באחת מהשכונות העניות ביותר ברומא, עבור ילדים אשר כולם טענו שלא ניתן לחנכם. מהר מאוד, הילדים הבוגרים התחילו לטפל בביה"ס ולדאוג לילדים הצעירים. הם הפכו מילדי מצוקה עם עתיד קודר, לילדים עצמאיים, בעלי בטחון עצמי גבוה וסיכוי לחיים טובים יותר.

 

ד"ר מריה מונטסורי בעצם ייסדה גישה לחינוך, אשר התמקדה ביכולת

וברצון הטבעי של הילד ללמוד. היא זיהתה שבעזרת הסביבה

הנכונה, החומרים הנכונים ובהדרכה של מדריך קשוב ואכפתי,

מתגלה מלוא הפוטנציאל של כל ילד.

 

ד"ר מונטסורי מצאה, שהתקופה החשובה ביותר בחינוך הילד,

היא תקופת הגיל 3–6. בתקופה זו בונה הילד את התשתית,

עליה יבסס את חינוכו והשכלתו מכאן ואילך ועד בכלל.

הגן מספק סביבה מגרה וכייפית, שבה הילד מפתח אהבת לימוד,

שתהיה חלק מהילד ואופיו הרבה מעבר לשנותיו בגן, למעשה תהיה

חלק ממנו לתמיד.

 

שיטת מונטסורי הינה כל כך אפקטיבית, כיוון שהיא מבוססת על הבנה עמוקה, של הדרך שבה ילדים לומדים ומתפתחים. ילדים לומדים בכל רגע ורגע על עצמם ועל סביבתם, דרך התנסות, טעות והתנסות נוספת. הם החוקרים האולטימטיביים.

הם עושים זאת בפשטות ובחדווה, כאשר כל העולם הוא מגרש המשחקים שלהם.

 

תפקיד הצוות החינוכי הוא להכין סביבה מובנית בגן, אשר תאפשר לתהליך החקירה הטבעי להתבצע ולמירב הפוטנציאל של הילד להתגלות. הסביבה מתוכננת בקפידה ומבטאת את אהבתנו לעולם הנפלא הסובב אותנו. סביבת הגן כוללת אזורים רבים המייצגים את כל תחומי החיים שלנו, כגון:

 

   אזור כישורי חיים - בו הילדים משחקים ומתנסים במיומנויות חיים, כגון: קשירת שרוכי נעלים, תפירה, נגרות ועוד.

   אזור חושים- בו הילדים מתנסים במשחקים מיוחדים, אשר מתוכננים כך, שבכל משחק חוש אחד מבודד. הילד לומד להבחין בדקויות של אותו החוש ומתרגל מיומנויות, אשר ישרתו אותו במשך כל חייו כמתודות למידה.

   אזור חשבון- ילדים נמשכים למספרים כבר מגילאי 3 ומאוד נהנים לחוות את עולם המספרים המרתק, בפשטות ומתוך רצון להבנה עמוקה של המספר כמייצג כמות (ולא רק צורה שכתובה על דף). 

   אזור שפה- ילדים נמשכים לתחום השפתי באופן אינטואיטיבי החל מגילאי שנה וחצי. השפה היא הכלי שאנו משתמשים בו לתקשר את עצמנו לעולם שסביבנו. בכל תחום בחיינו אנו משתמשים בשפה המדוברת והכתובה. בתחום השפה בגן, ישנם משחקים נפלאים, המזמינים לגלות את השפה הכתובה. ישנו שימוש רב בשפה במדרג גבוה, אנחנו שרים שירים ודנים על הטקסטים, נהנים מחרוזים, מעלים הצגות ומספרים סיפורים.

   אזור אומנות- אזור עשיר במגוון חומרי יצירה אשר זמין כל העת לבחירת הילדים.

   אזור מדעים- בו מתאפשרת התשוקה לחקור את העולם סביבנו בכלים מדעיים. אנחנו חוקרים את הצומח והחי, מגדלים ומטפחים בע"ח שונים ומגוונים וצמחיה, כחלק בלתי נפרד מחיי הגן.

  אזורים נוספים בגן- פינת משפחה, תאטרון בובות, פינת תחפושות, משחקי קופסה, ספרייה ועוד.

 

הסביבה התלת גילאית- תורמת רבות, בהפיכת הסביבה המונטסורית לכזה סיפור הצלחה.

הילדים הבוגרים, אוהבים מאוד לחלוק את הידע שרכשו ומהווים מודל נפלא לילדים הצעירים, שרוצים לחקות אותם.

 

עזרי מונטסורי- שיטת מונטסורי מבוססת על הצורך של הילד ללמוד באמצעות עשייה. כאשר הילד עושה משהו בעזרת ידיו, הוא יתרכז בו - והריכוז הוא חיוני ללמידה. העזרים המונטסוריים מתבססים על ההבנה הזו. הם מתוכננים כך, שישנו רצף הגיוני של פעולות לבצע, בעזרתם לומדים מושגים אשר הולכים ומתפתחים.

העזרים מתוכננים כך, שיעזרו לילד לגלות בעצמו איפה הוא טועה ולפענח כיצד לתקן בעצמו.

 

חינוך לשלום- ד"ר מריה מונטסורי האמינה בכל ליבה, ששינוי העולם לטובה הינו אפשרי ובר השגה. עלינו רק לשנות את אופן גידול ילדינו. השלב הראשון, הינו לטפח בהם אהבה אמיתית לעצמם. חינוך לשלום עם עצמי.

בשלב השני, אנחנו מטפחים אהבה לקהילה בה אנו חיים, קהילת הגן. אהבה זו מתבטאת בדאגה, בלקיחת אחריות ובאכפתיות - הן כלפי סביבת הגן והן כלפי חברינו לקהילת הגן.